Työnantajien kontaktointi ja keikkatöiden hankkiminen

Katja Multanen

Vaikka ajatus tuetun keikkatyön järjestämisestä olisi uusi eikä sinulla työvalmentajana heti olisi mielessä organisaatiota, jossa keikkatyöstä kiinnostunut pääsisi kokeilemaan, ei huolta. Tuetuksi keikaksi sopivaa työtä voi löytyä todella monenlaisista organisaatioista, ja jokaisella työvalmentajalla tai muuten työllistymisen kanssa työtä tekevällä on verkostoja, joista lähteä liikkeelle. 

1. Aloita läheltä 

Lähelle on lyhyin matka. Kaikilla osatyökykyisten kanssa työtä tekevillä organisaatioilla ja asiantuntijoilla on kontakteja työpaikkoihin. Tutuista siirtymätyön tai tuetun keikkatyön paikoista sekä työkokeilu- tai työharjoittelupaikoista löytyy HR-ammattilaisia, jotka tietävät rekrytoinnin pullonkaulat ja joille työelämän monimuotoisuus on jo tärkeä arvo. 

Tuttujen vastuullisen työllistämisen kumppanien lisäksi katse kannattaa suunnata myös fyysisesti lähelle. Lähinaapuruston yritykset ja muut työnantajat ovat naamatuttuja, ja tuttuus helpottaa lähestymistä. Käy ensin läpi omien kortteliesi kaupat, automarketit, kirpputorit, kahvilat, ravintolat ja lounasruokalat. Olipa työpaikkaruokala pienen yksityisen yrittäjän tai ison palveluntuottajan pyörittämä, kumpikin voi ilahtua yhteistyön ja avun tarjouksesta.

Kiinnostaako lähiympäristön kohentaminen yhteisvastuullisesti? Taloyhtiö, kauppakeskus tai kaupungin puisto-osasto voi tilata keikkaporukalta kolme tuntia roskien keruuta tai vieraskasvien hävittämistä pihapiiristä ja naapurustosta. 

Huomioi nämä, kun katsot lähiympäristöäsi:

  • Tee lista omista yhteistyökumppaneista ja aloita soittokierros. 
  • Tarvitaanko läheisellä puutarhalla apua kasteluun tai kitkemiseen? 
  • Onko kotieläinpuistossa tilausta aidankorjaus- tai eläintenruokintaporukalle?
  • Kuka teidän toimistollanne siivoaa? 
  • Miten teillä tehdään somepäivityksiä ja tilastoja, pakkauksia, postituksia?

2. Pienestä liikkeelle

Kysy vain sitä ensimmäistä mahdollisuutta, ilman muita sitoumuksia. Kysy mahdolliselta keikketyönantajalta, missä he tarvitsevat juuri nyt apua, entä ensi kuussa tai seuraavan sesongin aikaan? 

Ehdota täsmäiskua, yhden homman hoitamista, esimerkiksi yhtä kolmen tunnin keikkaa. Jokainen keikka on arvokas, ja pienestä voi viritä suurempaa. 

“Ei kiinnosta” voi kirpaista, mutta eihän se ole henkilökohtaista! Vanha myynnin nyrkkisääntö sanoo, että kymmentä ensikontaktia vastaan voi odottaa yhtä orastavaa kiinnostunutta ja sata kontaktia poikii yhden keikan. Mutta ensimmäiselläkin voi tärpätä.

3. Tikusta asiaa

Jos tuntuu, että aika ei ole vielä keikkatyön ehdotukseen kypsä, aloita vielä matalammalta. Vierailun tai muuten toimintaan tutustumisen kautta on hyvä lähteä rakentamaan suhdetta, joka voi poikia myöhemmin keikan tai kaksi. 

Erilaisiin työympäristöihin tutustuminen on tietysti myös inspiroivaa itselle ja jokaiselle työmarkkinoille pyrkivälle. Tutuksi tulleen toimijan kanssa on helpompi lähteä syventämään tai laventamaan yhteistyötä, puolin ja toisin.

Kysy esimerkiksi:

  • Voidaanko tulla käymään ja tutustumaan kaupan tai tehtaan toimintaan? 
  • Miten teillä yleensä hoidetaan nämä lastien purut ja inventaariot?

4. Suhteet lämpimiksi

Aktiiviset suhteet kannattaa luoda paitsi työnantajiin ja samanmielisiin järjestöihin, myös TE-keskukseen, työvoimatoimistoihin ja kaupungin työllisyyspalveluihin. Neuvon kysyminenkin voi poikia ideoita ja yhteistyötä. 

Puhu kollegoiden kanssa, tee oman ja naapurissa olevan organisaation kanssa yhdessä. Utelias aivoriihi jäsentää ajatuksia, ja siitä voi viritä ihan uuttakin. 

5. Tarjoa vastaus aitoon tarpeeseen

Tuettu keikka vastaa työnantajan tai työn tilaajan aitoon tarpeeseen. Työllistämistöiden “keksiminen” ja näennäisvastuullisuus ovat mennyttä aikaa. Nyt työtä tehdään vastuullisesti, koska sitä työnantajalta odottavat sekä asiakkaat että kumppanit. Työelämän moninaisuus ja yhteiskuntavastuun kantaminen puhuttelevat yhä useampia, ja niitä voi mainiosti käyttää yhteistyön suunnittelun tukena. Kuitenkin ensisijaista on vastata työnantajan tarpeeseen: mitä työtä hänellä on ja miten tuetun keikan kautta hommat tulevat hoidetuksi joustavasti ja vastuullisesti? 

On myös ihan ok, jos työnantajan motivaatio sosiaaliseen, tuettuun työllistämiseen tulee yhteiskunnan vaatimusten ja velvoitteiden kautta. Esimerkiksi kunnassa tai kuntayhtymässä käynnissä olevat kilpailutukset tarjoavat markkinaraon: sosiaalisen kilpailutuksen ehtojen täyttäminen velvoittaa osatyökykyisten henkilöiden työllistämisen.

6. Paukuta henkseleitä

Kun saa yhden keikan järjestettyä, siitä kannattaa pitää meteliä. Laita kuva keikalta Instaan, hehkuta työn jälkeä Facebookissa ja twiittaa kokemuksesta pitkän #-listan kera – muista myös pingata työnantaja tai työn tilaaja sekä kumppanit! Lupa tietenkin varmistetaan osapuolilta ensin, ja kokemuksesta voi kertoa oleellisen myös ilman nimiä ja kasvoja. Kerro keikasta omassa tai kumppanin uutiskirjeessä ja blogissa tai tarjoa tarinaa vaikka paikallislehteen. Entä innostuisiko keikkalainen kertomaan kokemuksesta? Julkaisualustoja on monia, ja sopivan väylän etsimisessä ne tutut kumppanit ovat jälleen kullanarvoisia. 

Myönteistä huomiota ja mainosta voi käyttää koukkuna jo keikasta neuvotellessa. Markkinointiapu on erinomainen valtti yhteistyön virittämiseen. 

Vinkkejä ja tsemppausta

Jos tuetun keikan kokeilu tuntuu vieläkin vaikealta tai jos sinusta tuntuu, että työnantajayhteistyö ja keikkalaisen myyminen töihin nyt ei vaan ole sinun juttusi, kokeile vaikkapa näitä:

  • Mieti, millä alalla on usein pulaa työvoimasta? Mikä ala tai työ kiinnostaa keikkalaista? 
  • Kysy, kuka työkavereista olisi kiinnostunut kokeilemaan tuetun keikan järjestämistä. Laatikaa sähköposti yhdessä ja vetäkää pitkää tikkua, kumpi soittaa, kumpi tsemppaa. Vähemmän jännitystä per nenä.
  • Googlaa lähitulevaisuuden seminaarit ja koulutukset aiheesta – ja ilmoittaudu mukaan!
  • Tutki Tie Työelämään -verkkopalvelua. Olisiko siellä julkaistuista toimintamalleista apua?
  • Listaa, keitä työnantajia tunnet – valitse sokkona listalta ja soita. Kerran se vain kirpaisee ja ensimmäisellä kerralla eniten.
  • Suunnittele yhteydenotot yhdessä tuetusta keikkailusta kiinnostuneiden kanssa, parina tai porukassa. Mitään ei tarvitse osata valmiiksi, ja mukavuusalueelta pistäytyminen kannattaa – tämä pätee keikkalaisen lisäksi myös työvalmentajaan.
  • Kirjoita valmiiksi tuleva keskustelu: ennakoi mahdolliset työnantajan vastaukset ja mieti vasta-argumentit, etene ensin mielessäsi tai paperilla rennosti mutta päättäväisesti.
  • Kirjoita ylös, mikä on pahinta, mitä yhteistyön virittämisestä ja tuetun keikan kokeilusta voi seurata. Mieti myös, mitä iloa ja hyötyä ensimmäisen keikan kokeilusta voi olla. Kumpi näistä listoista puhuttelee enemmän?